Black Friday! Mindent vagy semmit!

Black Friday! Mindent vagy semmit!

A fekete péntek (eredeti, angol nevén Black Friday) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. Ma már egyet jelent a “hatalmas akciókkal”, de nem mindig volt ez így. Régebben pénzügyi válságot, és az ünnepekkor megnövekedett forgalmat, gyakorlatilag a káoszt jelentette. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. közé esik. Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án jelent meg, és gyakorlatilag az év bármelyik napján tartunk Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak. Az átlagon felüli szót itt tegyük egy nagy zárójelbe. Jellemzően a nagy akciók, nagy tömeget generál, és a nagyon sok helyen látjuk, hogy ilyenkor szó szerint eltapossuk egymást. A webshopok megjelenésével ez a tömeg átcsoportosult az online piactérre. Persze ilyenkor számolni kell azzal, túl terheltek az oldalak, és lemaradunk.

Na de tényleg megéri? 

Az ilyenkor beharangozott akciók mértéke elérheti akár a 70-90%-ot is, sajnos olyan kedvezmények és akciók sose lesznek itthon mint Amerikában. Míg kint ez az üzleti modell működik, sok kicsi sokra megy alapon, és ez a profitjukon látszik is, erre a hazai kereskedők 10 választ is tudnának kapásból adni, hogy miért nem. De nem nehéz eldönteni mi áll mögötte. Vegyünk is egy hazai példát, ha valaki szeretne egy iPhone 12-est az akció láz közepette. (Csak a listaárat vettük figyelembe, az egyéb kedvezmények nincsenek feltüntetve)

TelekomTelenorVodafone
iPhone 12
64 GB
iPhone 12
64 GB
iPhone 12
64 GB
Kedvezmény:
Cyber November
Kedvezmény:
Kedvezmény:
5-10%0 %0 %
A feltüntetett kedvmezvények tájékoztató jellegű adatok

Persze ennél még lehetnek durvább akciók is mikor egy-egy régebbi készülékek amik raktáron maradtak, mondjuk pl. egy iPhone X, amit Én is használok már 3 éve, és tökéletesen kiszolgál. Ha jobban belegondolunk most nagyobb kedvezménnyel kellene előrukkolniuk a kereskedőknek, így pandémia idején, hogy az emberek vásároljanak is. Nem biztos, hogy most mindenki a legújabb laptopokat, telefonokat, tableteket akarja, vagy tudja megvenni miközben napról napra bizonytalanabb minden…

Konklúzió?

Rohanó és felgyorsult világban élünk, a vásárlási kényszer, a birtoklási vágy képes becsapni minket, hogy ténylegesen szükségünk van e arra amit megveszünk, fogyasztó társadalom vagyunk, de jól használjuk ezt így?

0Shares
Leave a reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük